Poprzez dramę dzieci uczą się analizować różne reakcje: pozytywne, negatywne, uświadamiają sobie swoje zachowania i w tzw. bezpiecznym płaszczu roli mogą przećwiczyć różne reakcje oraz sprawdzić jaki ma to wpływ na otoczenie, na innych. Drama jest przede wszystkim formą pracy, nie jest natomiast ani teatrem ani spektaklem ani aktorstwem. Uczestnicy wchodzą w świat fikcji, w którym mogą wypróbowywać nowe zachowania. Podczas warsztatów dzieci wcielają się w role i szukają rozwiązań sytuacji, w których emocje są wyrażane w sposób niekonstruktywny. Wykorzystywane w dramie improwizacje pozwalają doświadczyć pozytywnych wzorców zachowań, ale i zobaczyć jakie mogą być konsekwencje komunikatów, które ranią. Szukanie strategii pozwala wzmocnić poczucie sprawczości swoich działań.Drama przez swój specyficzny sposób pracy kształtuje z jednej strony umiejętności społeczne i intelektualne uczestników, takie jak: praca w grupie, współdziałanie, umiejętności efektywnej komunikacji, empatii etc., z drugiej zaś pozwala na wyrażenie siebie – własnych uczuć, myśli i doświadczeń. Dzięki temu możemy przyjrzeć się emocjom, sytuacjom problemowym i ich rozwiązaniom oraz poszerzyć możliwości rozumienia postaw i zachowań innych ludzi. Jedną z zasadniczych funkcji dramy jest ukazywanie motywów i konsekwencji określonego zachowania, analizowanie postaw i pobudzanie świadomości relacji międzyludzkich.